Tips en affirmaties bij schuldgevoelens. In je kracht staan tip 11 – juni 2015

Heb jij er ook weleens last van, van schuldgevoelens?

Er is niks mis mee om schuldgevoelens te hebben. Dan ben je je bewust van wat je anders had kunnen doen. Ik denk zelfs dat je het nodig hebt om vooruit te komen in het leven, om van te kunnen leren. Maar je moet er ook weer niet te lang mee rondlopen want dat is geestelijk (depressief worden) en lichamelijk (volgt als je het emotioneel te lang vast houdt en niet verwerkt) niet bevorderlijk.

Er zijn diverse redenen waardoor je je schuldig kunt gaan voelen. Schuldgevoel en spijt hebben, liggen echter dicht bij elkaar. Vaak krijg je na een schuldgevoel spijt van je daden.

Je kunt dus schuldgevoelens krijgen doordat je bijvoorbeeld:

  • dingen hebt gezegd waarvan je wenst dat je ze nooit gezegd zou hebben omdat je een ander ermee gekwetst hebt.
  • dingen zijn overkomen, zoals de plotselinge dood van iemand, waardoor je geen afscheid meer hebt kunnen nemen. En nu vind je dat je er te weinig was voor die persoon.
  • de verkeerde keus hebt gemaakt en daardoor een ander onnodig ergens mee hebt belast.
  • afspraken met jezelf hebt gemaakt, zoals minder snoepen, maar je er niet aan houdt.
  • stiekem vreemd gaat.
  • geld uitgeeft voor jezelf dat eigenlijk een gezamenlijk doel heeft.
  • liegt tegen je geliefden of collega’s.
  • denkt dat je anderen “opzadelt” met jouw problemen omdat je het niet alleen aan kunt.
  • denkt dat de incest jouw schuld was.
  • een auto-ongeluk veroorzaakt hebt.

Onbewust kun je ook schuldgevoelens hebben, doordat:

  • Je aanvoelt dat (één van) je ouders liever een jongen hadden gehad en jij bent een meisje.
  • Je een “ongelukje” bent en je je schuldig voelt dat je bestaat.
  • Er een trauma is gebeurt in je jonge jaren waarover jij je schuldig bent gaan voelen.

Wat kun je nu doen als je schuldgevoelens je in de weg zitten? Belangrijk is om alle drie de punten te doorlopen!

  • Spreek het uit of schrijf het op voor de ander. Zeg dat het niet je bedoeling was dat het zo gelopen is. Bied je verontschuldigingen aan!
  • Maak het ook goed met jezelf, vergeef jezelf  (dit is een erg belangrijk punt!) en vergeef daarna eventueel de ander. Als je niet kunt vergeven dan kun je het niet echt los gaan laten. Misschien is het makkelijker jezelf of de ander te vergeven als je weet dat het een les was om verder te komen in je leven. Bijvoorbeeld een les om te leren op te komen voor jezelf. Om zelfvertrouwen te krijgen of zeker te worden van jezelf. Of om te leren houden van jezelf, gewoon zoals jij bent.
  • Laat daarna de gedachte los, het dient je niet meer. En probeer het in de toekomst anders te doen. Zie het als een leerproces. Straf jezelf niet onnodig.

Om het goed af te ronden adviseer ik je om het op te schrijven. Zeker als je niet de kans hebt gehad om je excuses aan te bieden aan de ander.

  • Schrijf op waarom je je schuldig voelde. Waarom heb je er spijt van? Dat dien je wel te weten anders zul je het in de toekomst toch weer blijven doen. En komen de schuldgevoelens ook weer terug.
  • Vergeef dan jezelf dat het zo gelopen is en dat je het op die manier hebt gedaan. Het is nu eenmaal zo en terugdraaien gaat toch niet meer. Het enige dat je kunt doen is om het in de toekomst wel op een (voor jou) goede manier te doen. En vergeef ook de ander zijn fouten.
  • Verbrand daarna je brief en laat het helemaal los. Maar waarschijnlijk zul je je intussen al veel vrijer voelen.

Het kan zijn dat de ander jou (nog) niet vergeeft. Ook dat heeft zijn tijd nodig. Maar indien je niet vergeven wordt, weet dan dat er weer iets nieuws of een ander op je pad komt. En zolang jij er positief in blijft staan, kan het niet anders dan wat moois zijn. Vertrouw daarop.

Heb je moeite om alleen door dit proces te gaan neem dan contact met me op. Ik kan je ondersteuning bieden d.m.v. energetische behandelingen. Hierdoor kun je vaak in een fractie van een seconde dingen los laten zonder door een lang emotioneel proces te moeten gaan. Dit heeft mijzelf talrijke keren geholpen, nu is het mijn beurt daar een ander bij te helpen. Tel.: 06-17135358 of mail naar: info@boostofenergy.nl

Tenslotte nog wat affirmaties die je erbij zouden kunnen helpen om je schuldgevoelens te transformeren. Zeg de affirmatie(s) die jou het meest aanspreekt meerdere keren per dag hardop tegen jezelf, zeker een maand lang zodat het blijft hangen in je systeem:

  • Ik vergeef mijzelf dat ik een ander pijn gedaan heb. Ik ben liefde.
  • Ik spreek mijn (schuld)gevoelens uit waarna ik ze loslaat en geniet.
  • Anderen laten mij zien hoeveel liefde en waardering ik heb voor mijzelf. Ik ben dankbaar.
  • Liefdevol laat ik mijn verleden los en accepteer ik hoe het gelopen is.
  • Mijn leven is precies goed zoals het gaat. Ik aanvaard dat wat naar mij toekomt.

Tot de volgende maand, groetjes Brigitte

Graag nodig ik je uit om je in te schrijven voor mijn maandelijkse tips om in je kracht te staan. Je ontvangt hem dan vanzelf maandelijks via e-mail. Schrijf je hier in!

Tevens ontvang je dan mijn GRATIS meditatie. Zodat je (nog meer) liefde voor jezelf zult kunnen krijgen, wat je helpt in je kracht te komen staan!

Boost of Energy
e-mail:       info@boostofenergy.nl
tel.nr.:        06-171 3535 8
website:    www.boostofenergy.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s